Svar: Mad og sovevaner - 10 mdr.
26. maj 2006
Alder:
10 mdr.
Kære førstegangs mor
For det første er ingen spørgsmål banale og du har fuldstændig ret i at det er ganske vemodigt, når børnene pludselig er så store at man skal til at arbejde og lade dem passe ude:o)
Med hensyn til forskellige slags modermælkserstatning, så tænker jeg at der umiddelbart ikke burde være problemer med skift imellem disse, med den alder din datter har.
At din datter fortsat gylper vil jeg sige må være normalt i forhold til alt det I har været igennem. Hvis du synes det er for meget og du fornemmer at det går ud over hendes trivsel, så synes jeg det er helt relevant at du drøfter det med lægen.
Børns søvnbehov varierer jo meget, men de fleste børn vil fortsat have behov for to lure i løbet af dagen, når de har din datters alder. Det vil sige en formiddagslur og en middagslur og som oftest vil lurene tilsammen vare mellem 2-4 timer. Om natten vil de fleste børn så også sove godt 11 timer, så barnet tilsammen når op på ca 14 timers søvn i døgnet. Om natten dog oftest afbrudt af noget at drikke.
Med hensyn til ny rytme, så tror jeg at det vil ændre sig i takt med at hun kommer i institution. Her vil hun sandsynligvis blive mere træt og måske sove lidt længere om eftermiddagen. Nogle gange vil børnene også powernappe lidt sen eftermiddag i en periode, fordi de bliver så trætte af alle de mange nye indtryk. Derfor er det begrænset hvor meget du kan gøre nu, det hele ændrer sig, når hun skal passes ude.
Med hensyn til "madnykker", så har din datter en alder nu, hvor hun prøver rigtig mange ting af og maden er en vigtigt del i dette. Du kan prøve at give hende lidt større stykker, hvis du tror hun kan klare det, simpelthen fordi hun måske synes det er sjovere. Men ellers så prøv ikke at fokusere for meget på hendes spisning, giv hende en tallerken med forskelligt udvalg og lad hende gå igang.
Du behøver ikke at variere det for meget. Det der er vigtigt er at du tilbyder din datter variation i løbet af dagen. Får hun således ost og elverpostej til frokost, så kan hun få andet kød til aften og også grøntsager mv. her. Du skal altså se på det samlede indtag. Prøv også at give hende kogte ærter, majs, gulerod, avocado og lignende sammen med rugbrøddet, så får hunher lidt grønt, og så betyder det ikke så meget, om det glider meget grønt ned om aftenen, hvor hun måske er for træt.
Det kan også sagtens være tandfrembrud, som er skyld i at hun tyer til de lettere spiselige madvarer lige i øjelikket:o)
Ofte giver det appetit at spise i vuggestuen, fordi børnene spiser sammen og de synes det er hyggeligt. Derfor tror jeg ikke du skal bekymre dig om spisningen der:o)
Med hensyn til mælkebehov, så må du sørge for at hun får de 400ml så hendes jernbehov bliver dækket. Samtidig vil de 4-500ml også være nok til at dække hendes mælkebehov og derfor skal du ikke forsøge at få mere i hende end dette. Hvis det virker med en flaske om morgenen og det fungerer hos jer, så bibehold denne, men prøv at give hende max 100 ml i den, så der også er plads til lidt grød efterfølgende. Du kan også prøve med lidt brød med smør og lidt frugtmos, hvis der er mere plads til dette og så kan hun få grød på et andet tidspunkt.
Tiden hvor de kravler, rejser sig op og går ved ting, er en svær periode. For du er nødt til at være om hende hele tiden og sikre at hun ikke kommer til skade. Hun mister let balancen, men det er også måden at lære på og hun bliver bedre og bedre for hver dag.
Du skal naturligvis skærme hende så hun ikke kan falde ned fra noget og ej heller ramme hovedet ind i et skarpt hjørne. Du skal sikre dig at hun ikke kan strække armene op og få fat i ledningen fra el-kogekanden og få kogende vand ned over sig, der skal være sele i barnevognen osv. Lige i den her periode er du nødt til at være om hende og du er nødt til at "sikre hjemmet" og gøre det rimeligt for hende at være der. Hun bør ikke gentagne gange hamre hovedet i gulvet, men når det er sagt, så kan du jo heller ikke pakke hende ind i vat. Derfor må du prøve at støtte så godt du nu kan:o)
Når man tager på tur med børn, så betyder det rigtig meget hvordan man som forældre har det. Jeres datter spejler sig i jer og hun vil reagere på om I er rolige, glade, harmoniske fuldstændig på samme måde som hun vil reagere hvis I virker stressede og urolige. Der er således ikke noget i vejen for at I tager af sted en week-end, hvis I har mod på det og synes det kunne være dejligt for jeres lille familie. Så synes hun det er helt okay.
Jeres datter må gerne sidde et par timer i sin autostol. Hvis I f.eks. skulle fra København til Fyn, altså en tur på et par timer, så kunne man sagtens tage dette i et stræk. Det er klart at hvis jeres datter så vågnede undervejs og havde brug for stillingsskift, ren ble, mad eller lignende, så skulle der naturligvis være mulighed for dette, men en tur på et par timer er okay.
Det lyder fint med jeres indkøring og ferie. I skal dog være opmærksomme på at det godt kan være som at starte forfra, når I kommer igen efter ferien, ikke at det betyder noget, bare så I er opmærksomme på det.
Det er svært at aflevere sit barn og i starten vil du sikkert rende rundt om dig selv og slet ikke finde ud af hvad du skal lave, når hun ikke er der. Men det hører med og vi vokser alle med opgaven - både børn og forældre:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske